In viata mea, am incercat sa fac multe lucruri. Am fost plin de idei, am inceput multe articole, mai multe cursuri, cateva carti, am mai incercat cateva businessuri in online. De dus la bun sfarsit, am reusit sa termin doar o parte. Dupa cum poti vedea, nu am fost cea mai productiva persoana, din contra ma pot considera drept o persoana cu o productivitate medie spre joasa. Atunci ce ma califica pe mine sa scriu acest articol? Ei bine, tot lovindu-ma de aceasta problema, faptul ca gandesc multe lucruri si nu le pun in aplicare, am gasit cateva raspunsuri care sa te faca sa-ti cresti productivitatea. Plec de la ideea ca nici tu nu esti cea mai productiva persoana si te pot invata niste lucruri care sa-ti creasca fundamental productivitatea.
Productivitatea este strans legata de o variabila psihologica numita constiinciozitate. Constiinciozitatea este una dintre cele 5 variabile psihologice folosite in testul BIG-5, acesta este printre cele mai utile si cel mai folosit test de catre psihologi cu privire la personalitatea umana. Alte variabile in testul BIG-5, pe langa constiinciozitate sunt deschidere catre experienta, extraversie, agreabilitate si neuroticism.
Un lucru interesant legat de constiinciozitate este ca are heritabilitate de doar 40% spre deosebire de alte variabile care au heritabilitatea mai mare. Asta inseamna ca 40% din cat esti tu de constiincios este datorat factorilor genetici, iar 60% datorita mediului si educatiei. Asta inseamna ca se poate modifica destul de mult si poti deveni o persoana mai constiincioasa si productiva.
De asemenea, constiinciozitatea alaturi de inteligenta nativa este cea mai importanta variabila ce prezice succesul, fie el economic, social, politic, biologic. Cum inteligenta nativa nu prea se poate modifica, daca vrei sa atingi succesul, ai sanse mai mari daca esti o persoana productiva si constiincioasa.
Bun, revenind la productivitate.
Ce face o persoana sa fie productiva
- Directie
In primul rand, ai nevoie de o directie. Daca nu stii incotro te duci, atunci o sa te lasi purtat de vant si de val aiurea prin viata. Poate fi fain si distractiv un astfel de stil de viata, insa sansele ca tu sa ajungi undeva unde iti doresti sunt reduse.
2 Obiectiv concret si plan
In al doilea rand, ai nevoie de un obiectiv concret si un plan. Odata ce ai o directie, urmatorul pas este sa-ti faci un obiectiv concret pe o perioada de timp. Aici, imi place sa folosesc tehnica SMART.
S-specific
M-masurabil
A-posibil de atins
R-relevant
T-intr-o perioada de timp
Concret, o sa-ti spun un obiectiv pe care mi l-am propus eu in urmatoarele 3 luni. Dupa 10 ani de zile de studiat psihologia si vreo 5 de facultate si master, mi-am propus sa fac un ghid de sanatate psihologica care sa cuprinda informatii complete: pornind de la partea clasica a psihologiei ce contine genetica, copilaria, traume psihologice, tipare de gandire si de personalite, la psihologia pozitiva ce reprezinta un nou val in psihologia academica ce se concentreaza pe psihologia starii de bine personala si a societatii. Sunt foarte entuziasmat de acest ghid si cred ca o sa aiba un impact major asupra cititorilor
Bun, hai sa vedem cum arata din punct de vedere SMART acest obiectiv.
S-Specific-Ghid de sanatatea psihologica unde imbin informatia stiintifica cu un stil de scris usor de inteles pentru cititor, care mai contine diverse povesti
M-Masurabil-Ghidul va avea 10-12 capitole, in fiecare saptamana imi propun sa scriu cate un capitol
A-Posibil de atins-am abilitati de scris, stiu informatia in mare, stiu de unde sa ma documentez pentru a genera noi idei pentru fiecare capitol
R-Relevant-informatia este fresh si utila pentru cititori, iar gandul ca ceea ce am invatat eu in 10 ani este folositor pentru altii ma entuziasmeaza, pe langa asta probabil o sa primesc si ceva laude si cum sunt un amator de laude asta imi va conferi o stare de bine
T-Intr-o perioada de timp-3 luni
*Panou cu obiectivul
Pe langa tehnica SMART, as recomanda pentru centrarea pe obiectiv sa ai in camera sau in locul in care lucrezi un panou dragut vizual cu obiectivul pe care il urmaresti. Astfel, vei ramane concentrat pe ce ai de facut chiar si in zilele sau perioadele in care nu te mai gandesti la obiectivul respectiv. Uitam repede si trecem in era tehnologica usor de la o idee la alta, asa ca e important sa putem sa ne centram
*Vizualizarea-O alta tehnica utila in crearea si mentinerea unui obiectiv
Vizualizare presupune vizualizarea ta in momentul in care obiectivul este finalizat si toate emotiile pozitive pe care le simti atunci. Cel mai bun mod de a practica vizualizarea este sa vizualizezi o experienta viitoare. Revenind la cazul cu obiectivul meu, imi pot imagina mesajele de felicitare de la persoanele ce au citit ghidul.
Insa, e important ca vizualizarea sa nu fie oarba. Sa nu te concentrezi doar pe lucrurile pozitive pentru ca atunci apare posibilitatea relaxarii sau a procastinarii. Imaginandu-ti mare parte din timp ca obiectivul este finalizat, risti sa nu mai actionezi deloc.
De aceea, contrat lucrurilor pe care le-ai auzit, pe langa concentrarea pozitiva pe rezultat si obiectiv este importanta si concentrarea pe obstacole. Astfel, esti mult mai conectat la realitate.
Obstacolele pot fi interne sau externe.
Obstacolele externe sunt evenimente necontrolabile de tine care te pot face sa te deconcentrezi de la ce ai de facut si sa fie totul in van. Acestea pot fi probleme de sanatate sau in cazul in care lucrezi intr-un job, seful sa te dea afara.
Continuand cu exemplul cu ghidul pe care vreau sa-l scriu.
Un obstacol extern ar fi ca laptopul meu sa se viruzeze, sa dea crash sau sa cada un meteorit pe el. De aceea, un lucru util de facut este sa iau precautii ca acest lucru sa nu se intample si sa trec informatiile pe un stick usb pe care sa-l pun bine si sa nu-l pierd.
Obstacolele interne tin in mare parte de personalitatea ta si de relatia ta cu productivitatea.
Aici pot interveni probleme de stima de sine, de utilitate a obiectivului, de planificare, de executare propriu-zisa a sarcinii. Te poti gandi cine sunt eu sa fac asta? Ce vor crede altii despre mine? Ma consider competent? Distrageri. Social Media. Partenerul/partenera, prietenii, familia vor sa petreaca mult timp cu tine si nu mai ai timp de obiectiv. Crezi ca iti vine o alta idee mai buna si te concentrezi pe aia etc. Lipsa de organizare, nefinalizare a sarcinii.
Planificarea pe saptamani si zilnica.
Pentru a fi mai eficient, obiectivul mare il imparti pe saptamani. In fiecare saptamana, iti faci un obiectiv pentru saptamana respectiva, iar obiectivul mare il imparti in obiective mici pe fiecare zi. In fiecare dimineata, eventual intr-o agenda iti scrii ce obiective ai de facut in ziua respectiva, asta iti va da multa clarificare, vei stii concret ce ai de facut in fiecare zi. In acelasi timp, iti vei improspata memoria cu privire la obiectivul final.
Acum ca am terminat cu partea de seterea de obiective si planificare, o sa trec la partea executiva a realizarii de sarcina pe care o sa o impart in 6 pasi: starea de motivatie, eliminarea distragerilor, spatiul, inceputul sarcinii, efectuarea a partii de mijloc din sarcina, finalizarea sarcinii
a) Starea de motivatie
Chiar daca nu trebuie neaparat sa fii motivat tot timpul ca sa faci treaba buna, daca esti obosit, ti-e foame, ai probleme personale sau in familie si nu-ti sta gandul la ce ai de facut, atunci sansele sa fii productiv o sa scada dramatic. De aceea, in caz ca resimti lipsa de motivatie, e important sa te pui cat de cat cu motivatia si starea de bine la punct. Pentru mine, de exemplu functioneaza ceaiul verde si frecvente binaurale (care sunt un tip de muzica ce te fac sa fii intr-o anumita stare sau iti imbunatatesc diverse parti ale creierului si corpului, o sa scriu un articol si despre asta). Ori asta ori poti incerca oricand Adderall, insa efectele pe termen lung cum ar fi dependenta de pastile si lipsa motivatiei odata ce nu le mai iei, probleme la creier si de sanatate fizica nu sunt rentabile.
b) Eliminarea distragerilor
Legandu-ma putin de titlul articolului, nu consider ca oamenii sunt atat de lenesi, ci mai degraba isi concentreaza atentia spre lucruri inutile. Acestea pot fi social-media, internet, prea mult timp petrecut pe distractie etc. Acest articol nu vrea sa te transforme intr-un workaholic, ci doar iti da niste unelte pentru a-ti creste productivitatea. De aceea, cred ca e important sa ne si relaxam si sa ne distram, dar in acelasi timp sa eliminam distractiile ce produc timp-mort.
In primul rand, as incerca sa anulez tot timpul mort. Gandeste-te la ce faci in fiecare zi si analizeaza timpul mort pe care il ai. Activitati care nu-ti produc niciun fel de satisfactie pe termen lung. Daca, vrei sa fii productiv, elimina-l cu totul acest timp mort. Asta inseamna stergerea jocurilor inutile, petrecerea timpului pe social media si datul likeurilor la toti prietenii tai pe lucruri care nu te intereseaza. Citirea de articole care nu te ajuta, doar de dragul de a le citi, emisiuni de can-can etc.
Pe langa incercarea de a elimina timpul pierdut inutil. E important sa vedem cum actioneaza distragerile cand avem ceva de facut.
Sa presupunem ca m-am apucat sa scriu acest articol. Imi da un prieten un mesaj. Zic hai sa-i raspund ca e doar un mesaj. Vad mesajul. Incep sa ma gandesc la el, dupa caut informatii despre mesajul respectiv care duc la alte informatii si usor-usor vad ca stau pe social-media de 2 ore si articolul nu e scris.
Vreau sa ma apuc de lucru, dar vreau sa ma documentez mai bine pe tema asta. Asa ca intru pe youtube si caut un videoclip despre productivitate. Vad un concept nou, mi se pare interesant, ajung sa studiez conceptul acela care ma duce la alt concept si iara trec 2 ore si n-am facut nimic.
Sau intru sa ma joc 10minute un joc pe telefon si devin atat de captivat de el, incat am uitat si mi-a trecut tot cheful sa fac ce aveam de facut si au trecut asa ca aman pe maine si maine aman pe poimaine si au trecut 3 luni si am uitat ce mi-am propus.
Solutia de baza ar fi sa elimini orice distrageri ai avea definitiv pentru ca iti ocupa mult timp si multa vointa chiar daca nu iti dai seama. Daca nu elimini definitiv, macar cand incepi un lucru incepe-l cand ti-ai propus si elimina orice factor potential perturbator. Asta inseamna inchisul netului la telefon, eliminarea de iesit in oras atunci cand ti-ai propus sa faci ceva daca nu e vreo problema extrem de urgenta.
c) Spatiul
E foarte important locul in care lucrezi. Gandeste-te bine unde performezi cel mai bine. Poate iti place sa lucrezi de acasa unde e liniste si esti doar tu cu gandurile tale sau intr-un loc unde este mai multa agitatie. Eu personal, de acasa am obiceiul de a procastina pentru ca sunt mai usor de distras de gandurile mele si nu vad casa mea drept un loc in care muncesc. De aceea, daca am un obiectiv personal si trebuie sa lucrez singur, prefer sa merg la o biblioteca unde sunt inconjurat de oameni care lucreaza si ei sau invata ceea ce imi creeaza o presiune sociala de a munci si eu. De asemenea, sunt stimulat de varietatea din mediu, daca ma plictisesc imi permit sa fiu distras pentru un scurt timp si sa mai vad ce fac oamenii de langa mine.
d) Inceputul sarcini
Alaturi de eliminarea distragerilor, cred ca aici este locul unde ai cea mai multa nevoie de vointa. Insa, ai nevoie de mult mai putina vointa de cat ai crede. De obicei, oamenii gandesc in forma de scop, de genul am de scris un capitol intreg. Si incep sa-si faci scenarii. “Vai, e super mult. N-am nici-un chef, mai bine intru 2minute pe social media, dau 3 likeuri si ma intorc dupa.” Si stau vreo 2 ore. Insa, oricat de importante sunt scopurile, cand te loveste lipsa de motivatie nu mai ai niciun chef sa te apuci de treaba.
De aceea e important sa retinem ca sarcinile au un inceput, un mijloc si un sfarsit.
De aceea cand te loveste lipsa de motivatie, poti folosi o tehnica simpla. O tehnica deja super-cunoscuta de tine si noi toti. Tehnica se cheama:
“Hai ca fac doar 2 minute”
Tot ce ai de facut este sa-ti propui un minim de lucru prin care sa incepi activitatea. De exemplu, ai de scris un eseu iti propui sa scrii doar un rand. Necesita un minim de vointa, iar pe modelul intri pe Instagram si in loc 2minute stai 3 ore, asa o sa faci si cu eseul.
Multi dintre noi avem o mare anxietate de a incepe sarcini pentru ca ni se par grele, complexe si ca necesita mult timp. Insa, daca iti propui sa faci o parte infima dintr-o sarcina o sa vezi ca o sa-ti fie mult mai usor de continuat.
e) Efecuarea partii din mijloc din sarcina
Surprinzator, desi ca timp, aceasta parte a executarii sarcinii necesita cel mai putin timp. Daca este vorba despre o sarcina care iti face placere sau te pricepi sa o faci, atunci aceasta va fi cea mai usoara parte. Asta, bineinteles daca ai respectat primii 3 pasi. Cu privire la motivatie, daca nu te mai simti motivat, bea o cafea sau un ceai verde. Nu te lasa distras si cauta sa fii intr-un spatiu okay pentru tine. Daca nimic nu merge ia o pauza mai mare si revin-o iara cu inceputul actiunii in care iti propui sa faci cel mai mic lucru din sarcina.
f) Finalizarea sarcinii
Alaturi de inceperea sarcinii asta e din nou o sarcina ce presupune vointa. Pentru ca sarcina de fapt nu se termina cand crezi tu initial ca se termina. Daca iesi la alergat, alergatul nu se termina cand ai terminat de alergat, se termina dupa ce ai facut un dus. Pentru ca asta e o sarcina adiacenta primei sarcini. Daca vrei sa scrii un articol. Articolul nu e gata odata ce l-ai scris. E gata, odata ce l-ai scris, l-ai recitit, ai corectat greselile si l-ai publicat. De aceea atunci cand te apropii de finalul sarcinii si de abia astepti sa se termine, gandeste-te ca este foarte important sa termini toata sarcina cu tot ce contine ea.
Recapituland: Ai o directie, un obiectiv concret si specific, il planifici complet, dar si saptamanal si zilnic, vizualizezi experienta finala odata ce ai terminat obiectivul, iei in calcul obstacolele pentru a fi centrat pe realitate, iti pui un panou pentru a fi mereu centrat pe obiectiv, executi obiectivele mici in fiecare zi. Ce mai ramane?
Daca ai fi sobolanul Jerry, ar merge niste branza, apartinand speciei umane poti alegea ce vrei tu. Este vorba de recompensare.
Recompensarea
Este foarte important odata ce ti-ai dus obiectivul la bun sfarsit, in ziua sau saptamana respectiva sa te recompensezi. Odata ce te-ai recompensat, probabilitatea sa repeti actiunea va creste. Poti folosi medalii, un sistem de puncte, recunoastere sociala sau orice recompensa iti place tie.
Bun, acum ca ai acest articol destul de stufos de altfel, cu siguranta o sa ajungi o persoana extrem de productiva. Sau nu chiar. Oricat de complet ar fi orice articol, mai important este partea practica. Ia ce tehnici consideri relevante din el, eventual poti sa-l recitesti si incearca sa aplici cat mai mult.
Productivitatea tine de frecventa si constanta. Cu cat o sa faci actiuni spre indeplinire de obiective mai des si mai constant, cu atat o sa constati pe zi ce trece ca parca dint-o data ai devenit un zeu al productivitatii. Asa, ca hai, treci la treaba 😉
Iti urez mult spor,
Alex Combei